Blogger i forum raje iz Houstona!

Thursday, August 24, 2006

Kako Hrvatska Prodaje Kamen



Iako dobar dio posjetilaca Bihweba nije iz Evrope, vecina jeste sto u praksi znaci da ste ove godine odmor vjerovatno proveli u Bosni. Ta redovna linija koja sluzi kao veza i sa domovinom ali i rodbinom je nakon samog rata bila apsolutna no u posljednje vrijeme se sve vise cuju komentari kako je takozvani "godisnji" vise umor negoli tako prizeljkivani odmor. Popularno ga nazivamo "godisnji" zove jer vecina nas samo jednom u godini ima sansu da provede par sedmica u cugu na jednom mjestu no da li postoji alternativa ? Da popizdis, rekose mi oni koji su ove godine bili u Hrvatskoj na moru... Ja cu vam ispricati ono sto sam ja dozivio a na vama je da skontate da li sam u pravu...
Pokusavajuci spojiti ugodno s korisnim vecina nas se odluci za minimalno jednu sedmicu kupanja na moru. Ako imate djecu onda je to neizbjezno a posto je Hrvatska tradicionalno mjesto naseg odmaranja cesto se ponovo odlucujemo otici upravo u Hrvatsku kako bi proveli svoj odmor tamo. Kontamo da je to nekako prirodno dok samo pojedini od nas kontaju kako je ipak pametnije otici u Neum i tamo ostaviti koji dinar jer ipak, to je Bosna. No Neum kao alternativa je nesto sto vam ja, koji sam bio tamo, zasigurno ne bih preporucio. Radi se o cinjenici da je usluga koju ocekujemo mi koji placamo za nju na veoma niskom nivou. Nije toliko rijec o neljubaznom osoblju, jer ruku na srce nijednom konobaru u hotelu Neum nista ne bih mogao prigovoriti no nacin na koji se vodstvo tog hotela odnosi prema gostima je tako bahat da je zasigurno nikada vise necu otici tamo. Jos pretprosle godine sam cuo price o tome kako uopste ne vode racuna o tome sto su im muslimani apsolutna vecina gostiju a prosle godine sam se i uvjerio u to. Na moje pitanje da li je ijedna od dvije salame, koliko ih ima za dorucak, bez svinjetine dobio sam bahat odgovor da bi ja kao musliman trebao znati razliku jer je kako rece sef sale, ona sa svinjetinom svjetlija od ove druge. Jos je samo falilo da ih pomijesaju na isti tanjir pa da dozivljaj bude potpun.To je bilo prvo jutro. Drugo jutro me na vratima docekao sef sale i odveo me do stola na kojem stoje te salame, doduse bilo je vise posluznih mjesta no samo na onom koji je blizu meni stajala je mala ceduljica iznad mnogo manjeg tanjira na kojem je pisalo NIJE SVINJETINA. Nekim cudom drugi tanjir je ostao skoro pun nakon zavrsenog dorucka no poenta mog pitanja nije bilo zadovoljavanje mog ega nego pokusaj da se ti koji od nas uzimaju pare sami sjete, ako je to ikako moguce, da su sitnice ala upravo opisana nesto sto se podrazumjeva. Cak sta vise, jedan od izgovora koje sam dobio jeste da su vecina njihovih gostiju iz stranih zemalja, spominjujuci Cesku kao glavnu od njih dok sam ja za cijelo vrijeme boravka uspio primjetiti svega 3 ceske porodice na dorucku.Taj mali ispad mi je odmah na pocetku pokvario odmor. Ako vam kazem da nas je drugo jutro na plazi zatekla puknuta kanalizacijska cijev koja je otpadom pokrila cijelu obalu bice vam jasno da me strah od koznih bolesti jednostavno otjerao s te kamene plaze prepune ljudi.Odlucih da se prosetam do susjedne nam Hrvatske i moram reci da je Gradac na moru bio nas prvi stop. Predivna plaza mi je uzela dah. Kazem predivna jer je ona u Neumu UZASNA no znajuci price da je sve mnogo skuplje odlucio sam da vidim kako stvari stoje na tom frontu. Ovdje ne da nije bilo govora o tome da nema svinjetine u proizvodima koji se prave nego cak sta vise svi su ponosni na cinjenicu da je gotovo sve, pa i sarajevski cevapi, kako ih nazivaju prilikom prodaje, napravljeno sa svinjetinom. Obisao sam par restorana i samo sam na jednom mjestu nasao telece medaljone ciji umak nije bio pravljen s dodatkom svinjskog ovog ili onog. Izabrao sam naravno vegetarijansku picu :) Ne zato sto sam veliki musliman nego jednostavno zato sto ne jedem svinjetinu no ucinilo mi se da veoma malo "domacina" smatraju da je to nesto na sto se treba obazirati. No da se vratimo malo cijenama i ugodjaju koji se moze kupiti.U Hrvatskoj se doslovno prodaje kamen. Bilo da ste putem neke agencije narucili kucu, vilu ili hotel ili pak otisli tamo i nasli sebi smjestaj u cijenu vam je uracunat boravak i uzdisanje morskog zraka. Sve ostalo kosta i to u sumama koje su i za strance nesto apstraktno. Program koji bi osim buckanja u moru trebao ispuniti prazne sate uopste ne postoji. Postoji par skutera na par minuta za par finih novcanica i ako imate srece tobogan u mjestu u koje ste dosli gdje naravno svako spustanje kosta nesto. Ako zelite iskoristiti neki od WC-ova koji su blizu plaze znajte da su prijeratni cucavci, i pricamo naravno o cucavcima prije prvog svjetskog rata, mila majka u odnosu na ono sto ce vas docekati kada udjete u njih. Uvjeren sam da se te usputne pisaone peru tamo negdje u februaru kako bi bile spremne da unovce ljudske nuzde tokom sezone, zaboravivsi da ih je ponekad potrebno i oprati a da nije mjesec februar. Tako je na citavoj makarskoj rivijeri. Situacije jeste nesto bolja iduci sjeverno no ovdje usputne pisaone mnogo vise kostaju i vjerujem da se one peru cak tri puta godisnje.Ako ste voljni istresti nekih petnestak maraka za dobar sladoled, jer ipak jednom je godisnji jel, mozete biti sigurni da je lokalni sanitarni inspektor obavio dobar posao negdje s gazdom istog tog aparata za sladoled. S vana i mozda izgleda nekako no ako samo odete iza, a ja sam bas htio da vidim te neke sitnice koje mi turisti smatramo vaznima a na koje uopste ne obracamo paznju slijepo vjerujuci u osmjeh prodavaca, onda to uopste ne izgleda. Haos i necistoca su dio svakodnevnice onog sto je sakriveno...Pa zar sam ja bas takve srece da zapazim sve minuse mislim u sebi no dok to razmisljam prilazi nam prijatelj i poziva nas da odemo do Dubrovnika. Tamo ce ti se, veli on, garant svidjeti. Tamo je mjesto za gospodu kao sto si ti... Ideja mi se svidjela no zar covjek zaiste treba biti gospodin, odnosno lovator da bi za svoj tesko steceni novac dobio minimalu nekih standarda kojima se napuhiva Hrvatska kao destinacija za odmor kada jos razmisljate kuda cete ? Cal ni on nije shvatio poentu moje "istrage". No to i nije vazno. Vazno je da mi se Dubrovnik generalno svidio no cijene koje vladaju u tom gradu nisu evropske nego je Dubrovnik u mnogim stvarima skuplji od St. Tropeza u kojem sam boravio prosle godine. A dozivljaj u ova dva grada se ne moze mjeriti. Dubrovnik ima starina koje turistima mogu biti zanimljive no cijena tog turizma je preskupa. Krecuci od parkinga koji je oko 40 kuna po satu pa do naplacivanja specijalnih karti gdje god da se okrenete petosatni boravak u Dubrovniku nas je izasao nekih 3000 kuna, sto je oko 900 maraka. Kupili smo 3 suvenira, pojeli pristojan rucak, platili ukupno 12 ulaznica, platili parking i nasuli 20 litara benzina za tu lovu. Da ih nemam sigurno ih ne bi mogao prezaliti no iako ih imam zao mi je svakog dinara potrosenog jer je Dubrovnik kao izmisljen za deranje budala. Kazem budala i sebe automatski svrstavam u tu skupinu jer samo "dragovoljno" kako bi to rekli nasi domacini na svom novom jeziku, dosao i dopustio da me namagarce. Uradio sam to jer sam htio da vidim dokle ide granica ljudske pohlepnosti i uvjerio sam se da nemam dovoljno novca da to saznam.Razocaran i Dubrovnikom vratih se u nas Neum i odjednom mi cevapi od 5 maraka koje prodaje Sarajlija Goran u svoj trokvadratnoj pusioni kraj plaze postadose prejeftini. Goran mi se kune na cistom sarajevskom dijalektu da mu svako jutro stizu svjezi iz Sarajeva i da u njima nema grama svinjetina. Nasao se uvrijedjenim kada mu nisam povjerovao no par "pomfrija" je ublazilo uvredu :)Tu vece konacno odlucih da je vrijeme da prosetamo Neumom no prvo sto nas je docekalo jeste ogromna tabla sa nazivom jedne i jedine ulice kojom turisti hodaju na kojoj je stajalo " Ulica doktora Franje Tudzmana ". Neke stvari su mi bile jasne kada smo u Capljini morali preci preko mosta s nazivom tog istog "Doktora", no zaprepastilo me da je obzir prema onima od kojih zive skoro pa nepostojeci. Cak sta vise u pojedinim trenucima sam osjecao da nas itekako preziru iako ne mogu ziviti bez nas. Ne, nemam nista protiv Hrvata i hrvatstva no mislim da postoje i drugi nacini da se svima da do znanja da HDZ vlada u Neumu no ocigledno je da su ti koji to rade nasli odlican nacin da to urade javno i uprkos svima kojima smeta naziv nekog stranog drzavnika glavne ulice u jedinom bosanskom gradu koji ima morsku obalu. Zgadio mi se i Neum i Hrvatska i da nije bilo onih predivnih ljudi koje smo upoznali na plazi moj godisnji bi bio jedan veliki promasaj jer sam svojim dolaskom u bosanski Neum doprinjeo da slijedece godine tabla sa nazivom "Ulica doktora Franje Tudzmana" bude zlatna a ne od obicnog metala kao sto je to slucaj ove godine.Odlucih tako da sutra odem provjeriti ovo malo poste sto pristize na adresu Bihweba i kako mi rekose jedino mjesto gdje se moze pristupiti na internet je posta. Dok surfam za 3 marke za pola sata na 14.4 kb liniji, dakle treba jedno pola sata da se otvori Bihweb, i to na prahistorijskom kompjuteru cujem kako u pozadini djevojka na salteru pita nekog gospodina koji je dosao da plati struju da li zeli platiti i pretplatu TV BiH. Ako ne znate u BiH TV pretplata dolazi zajedno s racunom za telefon, struju ili sta li vec :)Njegov odgovor me od svih ovih sitnica najvise zaprepastio. "Dosta sto mi ove balije trose struju jos da im i pretplatu placam i nemoj to nikad da me vise pitas" drsko je odgovorio djevojci koja je opravdanje trazila u opisu posla. Drugim rijecima izvinula se na postavljenom pitanju opravdavajuci ga cinjenicom da je prisiljena sviju to pitati, iako to radi protiv svoje volje kako je dodala.Pa gdje ja dodjoh mislim se u sebi. Jel to ta moja Bosna u koju ja dodjoh da novac ne bi potrosio u nekoj trecoj zemlji ? Ne ne... Neces vise jarane...Da samo dodam. Ovo je bilo prosle godine a kako saznajem od ljudi koji su bili i u Neumu i u Dubrovniku a i u Makarskoj nista se nije promijenilo. Hoteli koje su komunisti izgradili prije nekih pedeset godina su dobili nove fasade. Smetljista po gradu su i dalje na istim mjestima a jedina novost je da su stranci masovno pokupovali hotele po Hrvatskoj za jeftinu lovu ali obavezivajuci se da ce uloziti novac i ostaviti radna mjesta. Ako na to sve dodate cinjenicu da radnici tih hotela ne dobivaju platu vec pet, sest mjeseci, naravno u zavisnosti od gazde, onda mozete pretpostaviti ljubaznost kojom vas usluzuju. Mozda negdje i naletite na super uslugu ali znajte da iza nje stoji zelja za dinarom i dajte tim firaunima dinar. I oni imaju porodice koje su uzdaju u taj vas dinar no sjetite se mojih rijeci i razmislite da li ste gospoda u tom momentu ili pak neko ko jednostavno zeli da dozivi nesto lijepo...Moram reci jos i da sam ove godine bio u Turskoj. Sama cinjenica da nema bojazni od svinjskog mesa je meni licno bila veliki plus. Oni koji nemaju takvih problema nece primjetiti veliku razliku no price strave o njihovoj kuhinji su samo price za malu djecu. Turska kuhinja je toliko slicna nasoj da se slobodno moze nazvati nasom. Rekose mi da mogu sanjati o punjenim paprikama, bureku i ostalim nasih stvarima jer je to kako rekose samo dio kuhinje koju oni spremaju sami sebi a ne stranim turistima no u hotelu gdje sam bio naletih i na ta jela kao i na odlicne baklave, tulumbe, japrak, raznjice i sto mi se najvise svidjelo sutlijas :) Nije to onaj nas sutlijas s rizom nego je turska tijec za ono sto mi zovemo pudingom upravo "sutli". Neki miks izmedju naseg pudinga i sutlijasa :)Nasa raja sto iz Svedske, pozdrav Nerki i Amiru, sto iz ostalih drzava je bila fenomenalna. Red Bull votka je tekla u litrama :)Za one koji imaju djecu postoje grupe koje par sati dnevno zabavljaju djecu bilo da ste na plazi ili kraj hotelskog bazena a u zavisnosti od kategorije i naravno najnovijeg trenda sa "All inclusive" ili bez njega mozete besplatno i jesti i piti dok ne puknete. Na predivnoj lezaljci koja se podrazumjeva kao vasa, bez da placate za nju boreci se da ugrabite jednu od 40 koliko ih ima u citavom Neumu, konobar vam donosi pice po zelji. Marmaris, grad kojeg smo popularno nazvali turskim Dubrovnikom i to samo radi visine cijena u odnosu na ostatak turskog primorja, je jeftiniji od Neuma. Plaza je priblizno dobra kao u Hrvatskoj no usluga je na visokom nivou, sto bi reklo nebo i zemlja u odnosu na Hrvatsku ili Neum. Razlika je u tome sto ljudi tamo cijene svaki ostavljeni dinar i rade za njega i bez obzira odakle ste oni vas tretiraju kao turistu koji je tu dosao da osim mora dozivi nesto i dodje opet. To je glavna i osnovna razlika. U Hrvatsku cu mozda otici opet ali samo radi cinjenice da nije daleko od Bosne dok cu u Tursku sigurno otici opet jer mi je tamo bilo super. Bilo da se radi o nocnom zivotu, kupovini ili uzivanju domacini su se ovdje za sve pobrinuli. Zato sam ubijedjen da mene hrvatsko primorje vise nikad nece vidjeti.
Jasmin Fazlinovicodgovorni urednik Bihweb-a

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ako ti se ne sviđa atmosfera u Neumu, meni za doručak ili nazivi ulica onda ti savjetujem da iduće godine ne ideš tamo. Takvi kao ti, što dolaze u Neum iz političkih razloga, svake godine kritiziraju Neum ali ih svake godine dolazi sve više i više. Valjda je mislimanima teško prihvatiti činjenicu da je Neum hrvatsko mjesto u kojemu nikada neće biti džamija i gdje se nikada ni jedna ulica neće zvati po Aliji Izetbegoviću.

3:47 AM

 
Anonymous Anonymous said...

PAPAK HRVATSKI

1:43 PM

 
Anonymous Anonymous said...

A da tebi nije krivo sto je Neum u BiH Ustaso?

8:18 PM

 

Post a Comment

<< Home